”Den hemliga historien” inget för fegisar

Sugen på lite sommarläsning? Låt Donna Tartts hemliga historia ta dig i sitt grepp och föra dig med på äventyr du aldrig trodde att du skulle vara med om. Men akta dig, hon är inte snål med alkoholen!

Bokrecension: Den hemliga historien av Donna Tartt

Eleverna som studerar grekiska för Julian på Hampden College är fem stycken. Därför uppstår en undrande stämning när den introverta gruppen utökas med en elev som precis anlänt till college. Richard Papen är han, och blir vår berättare genom historien som till varje pris måste hållas hemlig. För eleverna i grekiskagruppen testar på det allra mesta;
alkohol, droger, ritualer och fattar beslut som får ödesdigra konsekvenser.

Alkohol och droger har en central roll i denna bok, vilket blir ganska tråkigt i längden. Förövrigt är detta en ganska fascinerande historia på 700 sidor, med tidvis långa beskrivningar som för fram historien, och få kapitel som avslutas så att det är omöjligt att inte fortsätta läsa. Dock hade det räckt med en fjärdedel av alla scener då kompisarna dricker och drogar, det blir ganska störande till slut.
Som läsare blir man påverkad, sympatiserar med de onda, även om de egentligen gjort alldeles för mycket fel. Donna Tartt tar dig med sina klor, och trots att det kan bli lite långrandigt ibland, så vill man läsa vidare.

   Läs den, den är häftig, och har översatts till 23 språk, och trots att den kom första gången för nästan 20 år sedan, så känns den lika aktuell idag!

Första meningen: ”Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i.”
Antal sidor: 702
Förlag: Bonnier Alba och Bonnier Pocket
Betyg: 7/10

Även publicerad på min bokblogg: Sofies bokblogg

Om sofienordquist

Bloggande, bokälskande boknörd med drömmar om bokskriveri, vad sägs om det? Kolla även in min bokblogg: http://filo-sofie.blogspot.com/
Detta inlägg publicerades i Recension. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Den hemliga historien” inget för fegisar

  1. thillda skriver:

    SVAR: Håller helt och hållet med! Jag kommer hela tiden att tänka på den, nästan så att jag tycker att den är bättre nu än när jag läste den.
    Det kanske var du som tipsade mig om boken till och med, jag hade ju sett den innan, men när du tipsade så kände jag ännu mer för att läsa den:)

Lämna en kommentar